“Tudvhan Mel4mpu, Niat J4tuhkan Saya” Ini Pended4han Ebit Lew Selepas Selesai Prtvduhan Mhk4mah

Kuala Lumpur – Polis tidak pernah menutup k.es membabitkan si.asatan berhubung k.es ga.ngguan s.eksual membabitkan pendakwah popular, Ustaz Ebit Lew seperti didakwa sesetengah pihak.

Pengarah Jabatan Si.asatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Abd Jalil Hassan berkata, sehingga kini tiada maklumat terkini diterima pihaknya bagi membantu s.iasatan.

“K.es ini juga tidak pernah ditutup dan tidak ada rujukan untuk tiada tindakan lanjut. Sebaliknya k.es masih dalam si.asatan dan Polis Diraja Malaysia mengalu-alukan maklumat bagi membantu s.iasatan,” katanya ketika dihubungi.

Beliau berkata demikian bagi mengulas da.kwaan pengendali saluran media sosial Edisi Siasat yang mend.akwa ada cubaan untuk menutup k.es si.asatan membabitkan pendakwah popular, Ustaz Ebit Lew.

Terdahulu, s.iasatan terhadap pendakwah terkenal, Ebit Lew, 37, dilakukan selepas pihak polis menerima laporan daripada beberapa individu mend.akwa pendakwah itu melakukan gang.guan s.eksual.

Susulan laporan itu, polis membuka kertas s.iasatan mengikut S.eksyen 509 K.anun Kese.ksaan, Seksyen 14 A.kta Kesa.lahan-Kes.alahan Kecil 1955 serta Seksyen 23 A.kta Komunikasi dan Multimedia 1998.

Pada 19 Ogos lalu, Ebit Lew dipanggil polis untuk dirakam keterangan berhubung penyebaran video gang.guan se.ksual dikaitkan dengan pendakwah berkenaan.

Bagaimanapun, Ebit Lew ketika ditemui media sebaik selesai memberi keterangan mend.akwa dak.waan itu berunsur f.itnah k.ejam ke atas dirinya.

Ebit Lew didakwa hantar gambar, perkataan luc4h aib wanita

Pendakwah terkenal, Ebit Lew hari ini dihadapkan ke m.ahkamah di Tenom dipercayai membabitkan 11 pertuduhan termasuk berkaitan gang.guan s.eksual.

Ebit, 37, tiba di M.ahkamah Litar di Pejabat Daerah Tenom, di sini, kira-kira jam 9 pagi tadi dengan menaiki sebuah Toyota Vellfire serta ditemani sekumpulan individu lain.

Sementara itu, perkarangan Pejabat Daerah Tenom turut dikawal polis sejak awal pagi tadi.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Abd Jalil Hassan turut dijadualkan membuat sidang media berhubung k.es itu selepas selesai proses pert.uduhan terhadap Ebit.

Difahamkan, Ebit kini berada di Sabah untuk menjalankan kerja amal.

Tuduhan mel4mpu, niat j4tuhkan saya – Ebit Lew
“Satu tuduhan yang tak berasas, melampau untuk jatuhkan kredibliti saya. Ada satu kumpulan merancang yang bukan satu dua hari untuk mengenakan saya”

“Menurut Ebit Lew, seorang individu buat 11 pertuduhan”

11 pertuduhan dikenakan kepada penceramah bebas, Ebit Lew termasuk berkaitan gangguan seksual disifatkan sebagai tuduhan melampau selain mempunyai agenda tersembunyi bagi menjatuhkan kredibiliti figura tersebut.

Menurut Ebit, tuduhan itu merupakan satu bentuk dakwaan yang tidak berasas serta dirancang pihak tertentu bagi menghentikan usahanya dalam melakukan aktiviti kebajikan untuk rakyat yang memerlukan.

“Saya yakin dan percaya, tuduhan itu dibuat oleh satu kumpulan yang merancang untuk mengenakan saya,” katanya kepada pemberita sejurus keluar dari Mahkamah Litar di Pejabat Daerah Tenom, Sabah sebentar tadi.

Ketika ditanya mengenai tuduhan berkenaan, Ebit menjelaskan, dia hanya mengetahui hal tersebut beberapa hari lalu sebelum diminta tampil ke mahkamah pada hari ini.

“Saya baru tahu beberapa hari lalu ketika membuat kerja amal di Sabah, agak terkejut juga. Saya bukannya datang ke Sabah untuk hal itu (didakwa di mahkamah).

“Saya yakin tidak bersalah dan akan lalui ujian ini sebaiknya. Saya serahkan semua hal kepada peguam dan gembira lalui situasi ini di mahkamah,” ujarnya.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jangan Lupa Juga Untuk Follow Kami di Page

Sumber:HM

Be the first to comment on "“Tudvhan Mel4mpu, Niat J4tuhkan Saya” Ini Pended4han Ebit Lew Selepas Selesai Prtvduhan Mhk4mah"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*