Soalan Anak Sulung Arwwah Mejar Zahir Saat Lihat Jnazah Bapa Buat Ramai Sebak

Soalan Anak Sulung Arwwah Mejar Zahir Saat Lihat Jnazah Bapa Buat Ramai Sebak

Semalam negara dikejutkan dengan berita pemergian anak pelakon veteran AR Badul, Mejar Mohd Zahir Armaya, 36 tahun sewaktu Iatihan Dem0nstrasi di Kem Kok Lawi, Kota Kinabalu Sabah.

Namun dalam banyak-banyak berita yang keluar, kisah semalam paling terkesan dihati hasil perkongsian Murni Clarkson ini di facebook.

Semasa ahli keluarga dibenarkan untuk melihat je3nazah Mej Zahir, anak sulungnya ni berlari ke sudut masjid menangis, rupanya…

Malam tadi, saya saksikan sendiri imp4k penularan video parajurit negara kepada keluarga mangs4.

Semasa ahli keluarga dibenarkan untuk melihat je3nazah Mej Zahir, anak sulungnya ni berlari ke sudut masjid menangi1s. Untuk anak sekeciI itu, saya yakin dia faham tentang kema@tian.

Mungkin ramai yang mengganggap kanak-kanak itu se3dih di atas pemergian ayahanda yang tercinta, namun apa yang keluar dari mulut kanak-kanak ini cukup untuk membuatkan sesiapa sahaja yang mendengarnya untuk menitiskan air mata.

Tapi tak lama selepas tu anak sulungnya bersuara;

“Kenapa org tu bvnuh papa?”

“Kenapa dia tmbak papa?”

“Siapa org yg tmbak papa?”

“Sy nak cari orang yg tmbak papa..”

Dia cuba ditenangkan oleh ibu dan isteri-isteri pegawai yang lain;

“Papa buat latihan, kawan papa tak sengaja.. “ – Dia balas dengan pertanyaan “jadi papa blh hidup balik?”

Anak kecil ni berfikir latihan tak sepatutnya merag@ut nya@wa.

I percaya;

Ada orang tunjuk video itu.

Dia tak sepatutnya dipertontonkan keja@dian hittam itu. Dalam dunia semuanya dihujung jari ini, menuIarkan video2 kemaIangan seolah-olah mengejar trofi oleh pelbagai pihak. Tidak se3nsitif dan tidak menghormati keluarga mangs4.

Bayangkan kalau kanak-kanak tersebut dah tengok video ketika arwwah ayahnya tertembbak? Apa agaknya reaksi kanak-kanak itu? Apa kesannya? Allahu…

Mental tra@uma ni blh memberi imp4k ne3gatif kepada perkembangan seorang kanak-kanak.

You wont see the adverse effects until it’s happen to your own family members. Saya dengan rendah hati, memohon buanglah video-video tersebut. Berikan ruang untuk anak-anak arwwah meneruskan hidup seperti kanak-kanak lain.

Rata-rata netizen menzahirkan rasa simpati kepada keluarga Allahyarham selain meng3ecam mana-mana individu yang berkongsi video kej@adian di media sosial.

Sumber: Facebook Murni Clarkson

 

Be the first to comment on "Soalan Anak Sulung Arwwah Mejar Zahir Saat Lihat Jnazah Bapa Buat Ramai Sebak"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*