“Beratus m4ti di tangannya” – Sarjan Sabu, Polis ‘Otai’ Sampai Digelar ‘Malaikat Mavt’ Oleh Penjen4yah

Wira tak didendang, salute! 🙌🙌

Disebalik nama-nama perwira yang kita kenal seperti S. Kulasingam yang menjatuhkan ‘taiko’ besar Botak Chin dan Blossom Wong, bekas perisik PDRM ala-ala James Bond, ada lagi seorang tokoh yang mungkin kita generasi baru tak pernah dengar.

Sarjan (B) Nazaruddin atau lebih dikenali sebagai Sabu, merupakan anggota polis yang digeruni oleh penjenyah-penjenyah tegar pada sekitar tahun 80-an.

Nak tahu kehebatannya menumpaskan penjenyah? Baca perkongsian Syahril A. Kadir ni.

1. Digelar ‘Malaikat Mavt’ oleh Penjenyah.

Sarjan (B) Nazaruddin atau lebih mesra dengan Sarjan Sabu ini merupakan bekas anggota Unit Tindak Khas (UTK) dan detektif Cawangan Jenyah Berat (D9) Kuala Lumpur.

Pada sekitar 80-an, dia memang cukup terkenal dengan gelaran ‘Malaikat Mavt’. Gelaran itu diberikan kerana ramai penjenayah yang cuba nak lawan dia berakhir dengan kem4t1an ditangannya

“Di tangannya saja, berpuluh dan mungkin beratus per0mpak, pencul1k, pembvnuh dan penjenyah tegar yang mengganas di ibu kota Kuala Lumpur sekitar tahun 80’an m4ti di hujung senj4tanya sampaikan ada di kalangan penjenyah menggelarnya Malaikat Mavt!”

2. Duduk beberapa jam sahaja di wad lepas leher kena temb4k.

Kekuatan fizikalnya memang tak terkata, pernah ditembak di leher, pernah hampir lumpuh sebab terjatuh sewaktu latihan payung terjun bahkan badan calar balar akibat bergelut dengan samseng tu dah dikira perkara biasa baginya

“Kerana semangat yang luar biasa, beliau tidak pernah menunggu lama untuk berada di wad. Sewaktu kelongsong pelvru menembusi lehernya, Sabu hanya baring beberapa jam di wad, ini kerana beliau ambil keputusan untuk ‘lari’ sebab hendak menyambung tugas!”

“Dalam peristiwa tebusan Penjara Pudu pada tahun 1986, Sabu dan rakan-rakan UTKnya hanya mengambil masa beberapa minit untuk menumpaskan kumpulan pencvlik di penjara tersebut – dan mereka hanya menggunakan batang rotan!”

3. Dianugerahkan Panglima Gagah Berani (PGB) oleh Yang Dipertuan Agong.

Pada waktu itu pingat ini jarang diterima oleh individu yang masih hidup.

“Disebabkan semangat dan keberaniannya yang luar biasa, Yang Dipertuan Agong berkenan menganugerahkan pingat kedua tertinggi keberanian negara, pingat Panglima Gagah Berani (PGB) kepada Sabu.”

4. Perasaan takut tetap ada..Aj4l mavt di tangan Tuan – Sarjan Sabu.

Syahril yang pernah bekerja sebagai wartawan bahagian jen4yah pernah menemuramahnya dulu, katanya dia tak nafikan perasaan takut untuk berlawan dengan penjen4yah itu ada, tapi perasaan itu hilang apabila..

“Tiap-tiap manusia ada perasaan takut, bila kita nak pergi ke satu-satu operasi, belum bergerak lagi kencing dah tak betul. Walaupun dah dilatih, perasaan takut tetap ada, toksah temberanglah.”

“Tetapi bila dapat tahu penjenayah itu suka bvnuh orang dan sebagainya, perasaan takut itu hilang. Masuk saja van, kita dok ingat muka penjen4yah tu saja. Kita tahu kita mesti nak ‘ambil’ dia.”

” Ajal mavt di tangan Tuhan, Bismillah…JALAN!”

5. Sanggup bergadai nyawa bagi memastikan kita tidur lena.

Menurut Syahril, Sarjan Sabu kini semakin seolah-olah dilupakan. Beliau kini berumur dalam lingkungan 70-an dan tinggal di pangsapuri PPR Jalan Peel, Cheras.

Biarpun tiada gelaran kebesaran seperti Datuk atau Tan Sri, pihak PDRM masih ingat untuk menjemputnya ke Pusat Latihan Polis setiap kali ulang tahun pasukan.

“Insan seperti Sabu adalah antara ribuan anggota pasukan keselamatan yang sangup bergadai nyawa bagi memastikan kita tidur lena, namun sumbangan mereka semakin hari semakin dilupakan, dihargai jauh sekali.”

“Yang pasti, andaipun suatu hari nanti mereka tiada lagi di dunia ini, semangat mereka akan terus kekal dan tak akan mati.”

Seorang lagi unsung hero yang kita semua tak tahu. Sekurang-kurangnya dengan perkongsian ini dapat kita mengenang jasa beliau. Sumber lobak merah

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Sinar Viral Press

Be the first to comment on "“Beratus m4ti di tangannya” – Sarjan Sabu, Polis ‘Otai’ Sampai Digelar ‘Malaikat Mavt’ Oleh Penjen4yah"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*