Tetap Solat Bawah Terik Matahari, Lelaki Ini Dipuji Netizen

Atas bumbung bawah terik matahari pun tak lupa solat, kita?

Solat itu tiang agama. Tuntutan agama Islam menuntut setiap umatnya untuk menunaikan ibadat itu lima kali sehari untuk solat fardhu. Sementara solat Jumaat sekali seminggu di masjid bagi kaum lelaki pada waktu Zohor. Solat di atas bangunan. Di Singapura, kelibat seorang lelaki yang menunaikan solat di atas bangunan semasa waktu bekerja telah menarik perhatian penduduk di sana.

Dalam perkongsian oleh Phoebe Olivia di sebuah Facebook page, dia ternampak lelaki berkenaan solat di bawah terik matahari dalam pakaian kerjanya. Daripada pakaiannya itu, agaknya dia merupakan pekerja buruh di situ. Solat antara timbunan bahan binaan. Walaupun hanya solat beralaskan hamparan seperti plastik, tapi tindakannya yang tak lupa menunaikan kewajipan selaku orang Islam sememangnya wajar dipuji.

I find this very touching I saw this worker in a hot day like this he still make some time to pray.

Don’t forget to be thankful every second in our lives.”

– Phoebe Olivia, Facebook Complaint Singapore

Lelaki itu membuka kasut dan topi keselamatannya sambil solat di satu kawasan lapang di atas bumbung antara timbunan bahan-bahan binaan. “Alhamdulillah kehidupan seorang yang taat..” Rata-rata pengguna di Facebok memuji sikap lelaki berkenaan yang tak lupa menunaikan ibadah semasa waktu bekerja.

Walaupun ketika berada di atas bumbung bangunan. Walaupun ada yang mendakwa lelaki itu tidur dan mahu dia dibuang kerja, tapi kebanyakan daripada komen memuji ketaatan dan keikhlasan lelaki itu beribadah.

Semoga kita sama-sama dapat mencontohinya.

Tahu tak, dalam garis panduan Kementerian Sumber Manusia setiap pekerja Islam diberi pelepasan sekurang-kurangnya 20 minit untuk menunaikan solat dan 1 jam 30 minit untuk solat Jumaat semasa waktu bekerja?

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Sinar Viral Press

Sumber: Lobakmerah

Be the first to comment on "Tetap Solat Bawah Terik Matahari, Lelaki Ini Dipuji Netizen"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*