“Lagu yang berunsur nasihat dan ketuh4nan yang dinyanyikan oleh penyanyi bukan pengiat nasyid itu di katogerikan sebagai LAGU RELIGI” Azadan Rabbani

Azadan Rabbani, salah seorang ahli kumpulan Nasyid Rabbani, telah bercakap di media sosial di facebooknya mengenai katogeri lagu religi perlu di wujudkan kerana lagu Religi dan lagu nasyid adalah sesuatu yang berbeza.

 

Menurut Azadan, lagu nasyid ini dinyanyikan sendiri oleh peminat nasyid, dan lagu yang mengandungi unsur keramat dan nasihat yang dinyanyikan oleh penyanyi bukan nasyid diklasifikasikan sebagai lagu keagamaan. Memandangkan nasyid dan lagu agama adalah perkara yang berbeza baginya, dia berpendapat pemberian lagu agama perlu ditambah.

Azadan berkata topik itu telah lama dicadangkan, tetapi hanya di sebalik tabir. Beliau berkata jawatan itu hanyalah pengganti kepada Nasyid generasi akan datang. Beliau juga berkata, sekiranya penyanyi atau penganutnya memerlukan nasihat Nasyid, dia sedia memberi kerjasama.

Rata-rata netizen yang melayari ruangan komen Facebook berpendirian dengan pendapatnya, dan apa yang dia sendiri kongsikan adalah perkara biasa dalam lagu nasyid ini.Ada yang memberi komen bahawa ia mempunyai kategori tersendiri dan artis yang membawa genre itu adalah pesaing. Bagi mereka, adalah tidak adil lagu ketuhanan dendangan artis bukan nasyid dicalonkan dalam kategori nasyid. Ia sepatutnya menjadi hak eksklusif penggiat nasyid, dan ini bukan semata-mata soal artis nasyid boleh menyanyi lebih banyak nasyid, tetapi nasyid adalah untuk dakwah.

Lagu Nasyid adalah lagu yang dinyanyikan oleh pengiat Nasyid itu sendiri, Manakala lagu yang berunsur nasihat dan ketuhanan yang dinyanyikan oleh Penyanyi bukan pengiat Nasyid itu di KATOGERIKAN sebagai LAGU RELIGI… So perlu menambah satu lagi katogeri untuk next time.- tulisnya

Sedia Beri Kerjasama

Lama dah isu ini diperbualkan diperingkat bawah tikar. Sape setuju dan blh komen. Ini sekadar perkongsian untuk Generasi Nasyid akan datang. Kalau perlu khidmat nasihat org nasyid inshallah hambo sedia memberi kerjasama. -Azadan Rabbani

Ramai menyokong Pendapat Azadan

saya amat setuju sekali dengan pendapat bernas tersebut

Setuju, genre lain boleh je ada kategori tersendiri dan memang calonnya artis yang membawa genre tersebut. Tidak adil jika lagu ketuhanan yang dinyanyikan oleh artis bukan nasyid tercalon dalam kategori nasyid. Sepatutnya ia hak eksklusif penggiat nasyid. Ini bukan soal “Oh, jadi artis nasyid je la boleh nyanyi lagu Islamik?” atau “Ingat balik tujuan nasyid untuk dakwah.” Ini adalah isu teknikal.

Nasyid harus tetap hidup- netizen

 

Sekadar info, kumpulan Rabbani telah ditubuhkan sejak 1 Mac 1997 dan sehingga kini masih bergiat aktif dalam nanyian lagu nasyid.

Apa Pendapat Anda? Jangan Lupa Like Komen N Share Okey. TQ

Diolah Oleh : SinarViralPress

Sumber : Murai

Be the first to comment on "“Lagu yang berunsur nasihat dan ketuh4nan yang dinyanyikan oleh penyanyi bukan pengiat nasyid itu di katogerikan sebagai LAGU RELIGI” Azadan Rabbani"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*