“Mak Apa Kau Ni?””- Netizen Ber4ng Ibu Tlndik Telinga B4yi Hingga Menagls Tak Keluar Suara

Keterujaan seorang ibu menimang cahaya mata perempuan sememangnya tidak dapat dinafikan. Selain boleh didandan, anak perempuan juga boleh dihiasi dengan barang kemas.

Itulah yang dilakukan oleh seorang ibu muda ini apabila berkongsi detik-detik anak perempuannya yang masih b4yi menerima tindikan.

Video ada di bawah sekali…

Menerusi video yang dimuat naik oleh pengguna TikTok dikenali sebagai Burjuh memaparkan b4yi perempuannya menangls kesak1tan selepas menerima tindakan di telinga.

Difahamkan, b4yi berkenaan masih lagi kecil memandangkan sedang nyeny4k tidur di dalam bendungnya.

Video yang dimuat naik itu telah mengudang pelbagai reaksi dari warganet yang bersimpati akan nasib b4yi kecil berkenaan. Bahkan, mereka juga berpendapat bahawa semata-mata

demi konten bayi kecil itu menjadi m4ngsa.

Demi konten anak jadi m4ngsa

Menag1s sampai tak ada suara

Tindik Telinga B4yi: Selamat atau Tidak?

Prosedur menindik telinga ini dilakukan dengan mencucuk jarum sepanjang 12 hingga 18 cm ke dalam cuping telinga bagi menebvk lubang padanya. Usai lubang ditebvk, sepasang subang akan dimasukkan ke dalamnya. Perlu diberi perhatian adalah kesan daripada ini akan menyebabkan koyakan pada bahagian cuping telinga. Koyakan ini akan menyebabkan:

Lvka dan pendr4han

Pembengkakan

Kegatalan

Reaksi alahan terhadap jarvm atau anting-anting yang menyentuh kulit

Mendapat infeksi kuman seperti nanah

Membentuk parut atau keloids

Jika ris1ko-ris1ko ini terlihat semakin tervk, segera bawa anak anda berjumpa doktor. Doktor mungkin akan memberi antibiotik. Jika terdapat sebarang reaksi, doktor akan menanggalkan anting-anting pada cuping telinga anak dan anda perlu tunggu sekurang-kurangnya 6 bulan sebelum memasangkannya kembali.

Penjagaan selepas menlndik telinga b4yi

Seusai prosedur menindik telinga, anda sebagai ibu bapa perlu memberi perhatian yang lebih terhadap penjagaannya. Berikut merupakan antara perkara-perkara yang perlu diberi perhatian:

Jauhkan produk seperti minyak wangi, minyak rambut, syampu dan lain-lain produk berbahaya daripada anting-anting.

Pastikan baju atau rambut anak anda tidak menganggu atau terlekat pada anting-anting yang dipakai.

Elakkan anak anda daripada berenang di sungai atau laut sekurang-kurangnya dua minggu selepas men1ndik telinga bagi mengelak dijangkiti bakteria.

Tanggalkan anting-anting anak anda jika mereka melakukan aktiviti sukan yang memerlukan helmet kerana ia akan memberi tekanan terhadap telinga mereka.

Selepas 6 bulan, anak anda sudah bebas untuk melakukan aktiviti kegemaran mereka semula. Namun begitu, jika anda juga boleh mempertimbangkan untuk membalut atau menutup bahagian cuping telinga mereka menggunakan plaster untuk melindunginya.

Lihat Video:

@mtsu_burjuh

saat di tembak aku gak tega liatnya. tp setelah selesai langsung keliatan jeleknya Boru mama itu

♬ suara asli – burjuh

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jangan Lupa Juga Untuk Follow Kami di Page@KLMENJERIT

Sumber: Redaksi

Be the first to comment on "“Mak Apa Kau Ni?””- Netizen Ber4ng Ibu Tlndik Telinga B4yi Hingga Menagls Tak Keluar Suara"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*