Anak Terperangk4p Dal4m Sebuah Perigi 5 Hari, Ini Kata2 Bapa, Ibu Rayan Buat M4ta Ramai Berk4ca

ISTANA Diraja Maghribi mengesahkan kanak-kanak yang terjatuh ke dalam perigi sedalam 32 meter, Rayan Awram, telah meningg4l dunia.

Raja Maghribi, Raja Mohammed VI membuat panggilan telefon kepada ibu bapa Rayan, Khaled Awram dan Wassima Khersheesh, untuk mengucapkan takziah kepada keluarga atas kem4tian trag1s kanak-kanak tersebut, kata pihak istana dalam satu kenyataan.

Raja Mohammed juga menzahirkan penghargaannya atas usaha gigih yang dilakukan oleh pasukan penyelamat sejak Selasa.

Kanak-kanak lelaki tersebut dibalut dalam selimut kuning selepas dia dibawa keluar dari terowong yang digali khusus untuk operasi menyelamat.

Dia segera dikej4rkan dengan ambulans ke helikopter untuk diterbangkan ke hospital terdekat, sejurus sebelum pihak istana mengeluarkan kenyataan mengesahkan kem4tiannya.

Dilaporkan, Rayan meningg4l dunia sebelum pasukan penyelamat berjaya membawanya keluar dari luba ng pe rigi.

Saya belum tidur atau lelapkan mata walau sekejap pun

Terdahulu etika ditemuramah wakil media di sana, bapa Rayan akui dirinya berasa ralat kerana tidak perasan kehil angan anaknya itu ketika sedang membaiki perigi di rumah mereka pada hari kej4dian. Sejak itu, dia bersama isterinya sangat bimb4ng dan berharap agar kanak-kanak itu dapat diselamatkan dengan segera.

“Tak sangka sekejap saja alihkan pandangan, anak kecil saya dah berada dalam perigi. Sejak itu, saya belum mampu untuk lelapkan mata walau sekejap pun. Semua orang sedang lakukan yang terbaik agar dia dapat keluar dengan selamat & kami boleh memeluknya semula. Akan tetapi, saya tidak menyembunyikan sebagai ibu bapanya memang sangat bimb4ng.”

Ringankanlah kepe ritannya di dalam lubang berdebu itu

Sementara itu, ibu Rayan iaitu Wassima Kharchich pula menceritakan betapa luluh hatinya saat mendapat perkhabaran duk4 itu. Sambil melinangkan air mata, wanita berkenaan berdoa agar anak lelakinya itu dikurangkan kep3ritannya serta positif dirinya mampu diselamatkan.

“Saya masih menaruh harapan bahawa kami akan mengeluarkannya. Saya berdoa & memohon kepada Tuhan agar dia keluar dari perigi itu dalam keadaan hidup dan selamat. Ringankanlah kep3ritannya di dalam lub4ng berd3bu itu.’

Tengok mak dia sedih, mata kita pun masuk habuk…

Susulan itu, rata-rata netiizen dari Malaysia juga menitipkan doa agar adik Rayan dapat pulang kembali ke dalam pangkuan keluarga tercinta. Sambil menanti khabar berita gembira dari tapak lokasi kej4dian, mereka juga berharap agar ibu bapa kanak-kanak ini tabah mengharungi uji4n yang melanda.

Terdahulu, seorang doktor yang menyertai pasukan penyelamat turut memasuki terowong untuk memeriksa keadaannya, sebelum dia dibawa keluar.

Hasil pemeriksaan awal mendapati kanak-kanak itu mengalami kcderaan pada pa ru-pa ru dan tul4ng bel4kang.

Rayan terperangk4p dalam perigi berhampiran rumahnya di kampung kecil Ighrane, kira-kira 125 batu dari bandar Chefchaouen, sejak petang Selasa.

Pasukan penyelamat berusaha tanpa henti bagi menyelamatkannya termasuk membawa masuk jentolak untuk menggali tanah yang membolehkan mereka memasuki ke dalam untuk menyelamatkan kanak-kanak mal4ng itu.

Rakyat Maghribi dan seluruh penduduk di serata dunia tidak ketinggalan menyaksikan perkembangan oper4si menyelamat Rayan dari masa ke semasa.

Malah tanda pagar #SaveRayan turut menjadi trending nombor satu di Twitter ketika ini. – Arabnews

Penyelamat bersaing dengan masa selamatkan Rayan

Terdahulu pasukan penyelamat berlumba dengan masa bagi mengeluarkan Rayan.

Ada kesan luk4 di kep4la

Rayan diberikan makanan dan dibekalkan oks1gen dan minuman menerusi t1ub, tetapi tidak dapat dipastikan apakah dia menjamahnya atau pun tidak.

Anggota -anggota penyelamat terdahulu telah mengeluarkan mngsa yang dikenali sebagai Rayan Awram dan berumur lima tahun selepas pasukan perubatan memeriksa keadaannya di dalam perigi sedalam 32 meter itu setelah sampai ke lokasi dia terper4ngkap.

Kejayaan menyelamatkan Rayan diiringi laungan ‘Allahuakbar’ daripada penduduk tempatan yang setia menanti di sekitar kawasan kej4dian.

Kesihatan Rayan meros0t, bergantung bekalan oks1gen

Terdahulu laporan di lokasi kej4dian menyatakan kesihatan Rayan yang berusia lima tahun semakin meros0t dan bergantung kepada bekalan oks1gen yang dipam ke dalam lub4ng tersebut.

Rayan terper4ngkap dalam lubang sedalam 32 meter (m) sejak Selasa lalu berhampiran rumah keluarganya di perkampungan Ighrane di wilayah Chefchaouen.

Ketika ini pasukan penyelamat bertungkus-lumus untuk membawa keluar mngsa, namun penggalian semakin rumit susulan ris1ko berlaku runtvhan dalam lub4ng berkenaan.

Sejak Selasa lalu, jentera berat termasuk jentolak digunakan bagi membantu kerja-kerja penggalian tetapi jarak dua meter terakhir dari kedudukan mngsa adalah paling kritik4l.

Jurucakap ke rajaan, Mustapha Baitas sebelum ini memberi jaminan bahawa Rayan akan dikembalikan kepada keluarganya dalam keadaan selamat.

Rayan terj4tuh ke dalam perigi milik bapanya ketika bermain di kawasan rumahnya di wilayah Chefchaouen pada petang Selasa.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jangan Lupa Juga Untuk Follow Kami di Page

Sumber:Trendingsangtpw

Be the first to comment on "Anak Terperangk4p Dal4m Sebuah Perigi 5 Hari, Ini Kata2 Bapa, Ibu Rayan Buat M4ta Ramai Berk4ca"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*