Persembahan Aina Abdul keterlaluan

MESKIPUN dilihat menarik dari segi kreativiti, persembahan penyanyi, Aina Abdul menerusi lagu Sumpah pada Anugerah Juara Lagu ke-34 (AJL34) mengundang krit1kan dan pertikaian Persatuan Peduli Mental Malaysia (MIASA).

Menurut kenyataan persatuan itu, persembahan konsep bunvh diri berkenaan keterlaluan dan mel4nggar peraturan.

“Sangat mengejvtkan. Apakah sudah tiada idea kreatif lain sehingga mendes4k untuk melakukan persembahan yang berkonsepkan bunvh diri di pentas AJL tahun ini? Stesen TV dan produksi sepatutnya sudah sedia maklum dengan larangan adengan sedemikian di media.

“Dalam persembahan terbabit, penyanyi itu yang berpakaian serba putih men1k4m dadanya sehingga d4rah membu4k-bu4k keluar membasahi pakaiannya. Skrin latar mempamerkan d4rah pekat yang mengalir,” demikian kenyataan itu.

MIASA menyel4r keras persembahan itu yang seakan mendorong penonton untuk menced3rakan diri sekali gus melanggar garis panduan di media.

“Ternyata persembahan seperti ini memberi mesej yang SALAH kepada penonton mengenai kekes4lan kek3cewaan dalam percintaan sehingga perlu menamatkan riwayat dengan men1kam dada.

“Persembahan seperti ini jelas telah mel4nggar Guidelines For Media Reporting on Suicide yang melarang sebarang bentuk adengan membvnuh diri dengan menunjukkan cara dan kaedah untuk menam4tkan riwayat.

“Bagi individu yang memiliki masalah mental, adengan seperti ini boleh menyebabkan cetusan yang boleh mengg4nggu pemikiran dan mungkin mendorong mereka untuk menamatkan riwayat,” kata kenyataan itu.

Susulan itu, MIASA akan mengambil tindakan demi memastikan persembahan sebegitu tidak berulang.

“Bagi memastikan perkara seperti ini tidak berulang kami ingin memohon masyarakat untuk membantu untuk membuat laporan kepada Communications and Multimedia Content Forum of Malaysia (CMCF).

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Sinar Press Viral

 

Sumber: HMetro

 

 

Be the first to comment on "Persembahan Aina Abdul keterlaluan"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*