Arruwah Pernah Cabar Jurulatih Sendiri M3nembak Plat 50 Meter, Apa Jadi Selepas Itu Diceritakan Oleh Bekas Sarjan Ini

Arwh Pernah Cabar Jurulatih Sendiri Mnembak Plat 50 Meter, Bekas Sarjan Ini Kongsi Pengalaman apa yg berlaku selepas itu..

Kehebatan dan kemahiran menembbak Pegawai Komando 11 Rejimen Grup Gerak Khas (GGK), Allahyrham Mejar Mohd Zahir Armaya diakui tiada tandingan sekali gus disifatkan kehilangan bessar kepada negara.

Bekas Jurulatih Kanan Pertmpuran Jarak Dekat (CQB), Pusat Latihan Peprangan Khusus (Pulpak), Staf Sarjan (B) Mohamad Yaakob, 51, berkata Mohd Zahir juga ditauliahkan sebagai pelatih terbaik ketika latihan diadakan.

“ Saya melatih arwh pada 2003 ketika dia mengikuti kursus kepakaran Grup Gerak Khas (CQB/penemb4k tepat/ amfiibia).

“ Pada peringkat awal, arwh hanya mengetahui sedikit saja mengenai pengendalian snjata terutama pist0l, namun komitmen yang tingggi ditunjukkan arwh menyebabkan saya menurunkan ilmu kepadanya,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Mohamad berkata, arwh sangat berkemahiran tingggi terutama dalam penggunaan pist0l jenis Glock dan seorang penemb4k tepat.

“ Arwh pernah mencabbar saya untuk menemb4k plat pada jarak 50 meter. Ketika itu saya cuba dan plat tidak jatuh, tetapi arwh berjaya menjatuhkan plat.

“ Dia juga menunjukkan keberanian ketika latihan dan memiliki komitmen tingggi dalam mengendalikan snjata,” katanya.

Menurutnya, dia yang sudah melatih lebih 2,000 pegawai dan anggota komando mengakui kemahiran dimiliki arwh sukar ditandingi.

“ Sepanjang berada dalam dunia kejurulatihan, saya tidak pernah jumpa penembbak tepat seperti arwh.

“ Saya terkejut dan sedih apabila mengetahui kejadian yang menimpa arwh, semalam (kelmarin). Pemergiannya adalah kehilangan terbessar buat pegawai komand0” katanya.

Sementara itu, rakan Allahyrham iaitu Nordiana Abdul Hamid, 34, berkata, Mohd Zahir dianggap seorang yang patri0tik sejak menuntut di Universiti Teknologi MARA (UiTM).

Katanya, Allahyrham mengikuti pengajian Diploma Seni Persembahan di UiTM dan aktif sebagai Komander Kesatriia sekali gus seorang yang teggas ketika di padang kawad.

“ Saya tak sangka Allahyrham akan menjadi seorang anggota tentera yang hebat dan ramai menyangka dia akan aktif dalam bidang seni seperti bapanya.

“ Dia menyertai kesatriia bukan sekadar untuk memenuhi syarat bagi memenuhi jam kredit subjek ko-kurikulum, tetapi atas dasar minat.

“ Allahyrham mengikuti Latihan Intensif Bakal Komander (LIBK) pengambilan ke-32 di UiTM Segamat. Meskipun anak kepada pelakon terkenal, Allahyrham tidak mahu menggunakan kelebihan itu dan lebih selesa dikenali sebagai dirinya,” katanya.

Sementara itu, mantan Rejimen Sarjan Mejar (RSM) 11 GGK Pegawai Waran I (B) Rothman Ahmad pula menganggap GGK kehilangan sebutir permata selepas pemergian Allahyrham

Beliau turut menyifatkan Allahyrham (Mejar Mohd Zahir Armaya) antara pegawai terbaik pernah dia jumpa sepanjang berkhidmat dalam Grup Gerak Khas (GGK).

” Pemergian arwh adalah satu kehilangan bessar khusus buat Rejimen 11 GGK.” kata beliau

Beliau yang menamatkan perkhidmatan bersama Angkatan Tentera Malaysia (ATM) pada 2014 berkata, Allahyrham Mohd Zahir adalah individu yang disenangi semua warga 11 GGK meskipun berpangkat Mejar.

“ Dalam komando pangkat tidak membataskan kami, jadi memudahkan kami untuk bekerja sebagai satu pasukan kecuali dalam majlis rasmi kerana perlu mengikut protokol.

“ Allahyrham bukan saja mahir menembbak, malah dia juga kerap menjadi pengacara majlis ketika penganjuran majlis rasmi pasukan,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Apa Kata Anda? Dah Baca Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. 

Sumber : hmetro

 

Be the first to comment on "Arruwah Pernah Cabar Jurulatih Sendiri M3nembak Plat 50 Meter, Apa Jadi Selepas Itu Diceritakan Oleh Bekas Sarjan Ini"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*