‘Ayah Kerja Apa?’ – Tak sengaja tanya soalan pasal bapa, jawapan budak ini rvntun jiwa Paknil

‘Ayah Kerja Apa?’ – Tak sengaja tanya soalan pasal bapa, jawapan budak ini rvntun jiwa Paknil

Setiap manusia di dunia lahir dengan pelbagai latar belakang yang berbeza. Buat pengacara terkenal, Aznil Hj Nawawi atau lebih mesra dipanggil Pak Nil, diberi peluang untuk melihat sisi kehidupan insa-insan lain.

Baru-baru ini, Pak Nil telah berkongsi satu video di IG, memaparkan dia sedang memberi motivasi kepada kanak-kanak sekolah dalam siri jelajah Ikon Pembelajaran Abad ke-21 (PAK21) di Sabah

Namun, apa yang menjadi perhatian adalah ketika pengacara itu beramah mesra dengan salah seorang pelajar bernama Rahmat bin Musli. Pada awalnya, kanak-kanak diminta untuk membuat persembahan nyanyian.

Selasai persembahan, Pak Nil telah menanyakan beberapa soalan mengenai bapa kanak-kanak itu, namun apa yang didengar pengacara itu cukup meruntvn jiwa.

Ditanya mengenai apakah pekerjaan ayahnya, Rahmat menjawab bahawa bapanya hanyalah seorang tukang sapu. Tetapi selepas ditanya sama ada bapanya masih ada, dengan nada piIu dia menjawa ayah sudah meninggaI dunia. 

“AYAH SEORANG TUKANG SAPU PAK NIL…AYAH SUDAH MENlNGGAL PAK NIL…”

Tannam semangat luar biasa…

Bagi Pak Nil, satu anugerah buatnya apabila diberi peluang untuk melihat dan mendekati anak-anak yang tidak bernasib baik dengan pelbagai latar belakang.

Menurutnya, Pak Nil mahu anak-anak ini tidak hidup di dalam kesedihan dan bangkit untuk mengubah hidup mereka menjadi lebih baik.

Tak sedar air mata mengalir

Cukup meruntun jiwa, melihat ketabahan dan keikhlasan pada wajah adik Rahmat ini, tatkala memberitahu bahawa ayah sudah meninggaI dunia, cukup mengundang hiiba.

Satu ucapan tahniah buat Pak Nil, kerana berjaya memupuk satu semangat dengan kata-kata dan ucapan yang membina semula semangat anak-anak ini, untuk percaya pada kebolehan diri sendiri.

Sumber : Datuk Aznil Haji Nawawi

 

Be the first to comment on "‘Ayah Kerja Apa?’ – Tak sengaja tanya soalan pasal bapa, jawapan budak ini rvntun jiwa Paknil"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*