“Pandangan Gelap..” Ini Keadaan Terkini Mak Jah Selepas Hid4p Kans3r Tahap Krit1kal

Terdahulu, kisah pelakon vateran Maimunah Ahmah atau dikenali sebagai Makjah pernah tular suatu ketika dahulu dilaman sosial kerana menghidap penya.kit k4nser r4him yang dihidapinya.

Mak Jah yang mula aktif berlakon pada 1987 telah membintangi lebih daripada 100 buah drama dan menjayakan berpuluh buah filem antaranya Mami Jarum, Lady Boss, Hingga Hujung Nyawa, Volkswagen Kuning, Jutawan Fakir, Sara, Bujang Senang dan Cinta Fotokopi.

Tenang buat kerja amal 

Pelakon senior ini berkongsi aktiviti yang dilakukan setiap hari bagi melengkapkan hidup di penghujung usia sebagai umat Islam. Jelasnya, setiap kali berkunjung ke pusat membeli belah atau pusat Rehat Dan Rawat (RnR), dia akan membawa balik telekung di surau, mencuci dan memulangkannya kembali.

Selalunya saya akan mengambil telekung yang kotor di pusat membeli belah atau RnR dan tinggalkan telekung yang bersih. Inilah amal jariah yang boleh dilakukan pada usia begini,” jelasnya yang menetap di PPR Laksamana Jalan Peel Kuala Lumpur sejak 2006.

Terpaksa g4dai barang kemas 

“Dalam usaha saya untuk berubat, memang saya kena gunakan semua wang simpanan sampai habis. Barang kemas pun saya terpaksa korbankan sebab kos perubatan mencecah RM52,000.

Mak Jah atau nama sebenar Maimunah Ahmad akur masih g4gal menebus barang kemas yang digadainya untuk membiayai kos rwatan pnyakit knser rhim dihidapi yang dihidapi sekitar tiga tahun lalu.

Saya jangkakan kos perubatan dalam RM20,000 hingga RM30,000 namun rupanya lebih daripada itu. Saya berhabis lebih RM60,000 termasuk barang kemas yang masih belum dit3bus sekitar RM17,000.

“Saya tidak mahu menyusahkan anak-anak kerana mereka juga punya tanggungjawab terhadap keluarga. Saya tidak pernah meminta kepada anak-anak apatah lagi orang luar. Namun apabila jadi begini, apakan daya.

“Namun saya sedih dengan kata-kata yang dilemparkan mend4kwa saya meminta sedekah. Saya tidak meminta sedekah dan tidak meraih simpati,”.

Keadaan semakin baik 

Alhamdulillah, sekarang saya makan ubat yang diberikan doktor sebulan sekali bagi memastikan kan.ser itu tidak kembali aktif. Keadaan saya pun dah semakin pulih.

Atas doa keluarga, kawan-kawan dan peminat dia bersyukur keadaan kesihatannya semakin baik, Mak Jah juga berkata dia kini sudah tidak berlakon lagi dan hanya berehat di rumah.

Perasaan pertama bila disahkan s4kit 

Pelakon ini meluahkan kesed1han apabila pertama kali dis4hkan mengid4p k4nser r4him. Pada mulanya dia mempersoalkan apa kesal4han yang telah dilakukan sehingga mendapat ujian maha berat dari Yang Esa, namun dia pasr4h.

Apabila Mak Jah tahu mengh1dap k4nser, pandangan terus gelap. Dalam fikiran sewaktu itu, jika kan.ser akan ma.ti cepat. Di mana saya boleh dapatkan ubat doktor? Saya masih mahu melihat anak dan cucu saya. Saya belum banyak bekalan untuk dibawa ke sana nanti. Namun dok.tor men4sihatkan agar terus bersabar kerana saya masih di peringkat pertama.

“Adakah kerana dosa-dosa saya mendapat peny4kit ini? Rasanya saya tidak pernah membuat d0sa yang dilaknat tuhan. Sepanjang hidup saya, saya menjaga anak-anak, mencari rezeki siang dan malam, namun mengapa saya diuji begini? “ jelasnya.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

SUMBER: Harian Metro 

Be the first to comment on "“Pandangan Gelap..” Ini Keadaan Terkini Mak Jah Selepas Hid4p Kans3r Tahap Krit1kal"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*