Surah Yang Menjadi Amalan Setiap Hari Shuib Dan Arwah Siti Sarah.

Pemerg1an penyanyi Allahyrham Siti Sarah Raissuddin yang mninggaI dunia hari ini amat dice.mburui apabila terlalu ramai insan dikenali mahupun tldak dikenali menltipkan d0a buatnya.

Menurut Shuib (Suami kepada arwh penyanyi Siti Sarah) Shuib mendapat mesej dan video dari seluruh peIusuk negara yang menganjurkan bacaan Yassin dan doa selamat buat arwh. Tldak kurang juga menghantar gambar memaklumkan solat hjat dilakukan. Malah, ada sebahagiannya daripada nombor telefon yang tldak saya kenali.

Penyanyi terkenal Siti Sarah Raissuddin, 36, yang bertrung nywa sejak Rabu lalu aklbat jngkitan C0VlD-19 mninggaI dunia semalam.

Isteri kepada pelawak dan usahawan Shuib itu menghmbuskan nfas terakhlr pada jam 5.13 pagi di Hspital Canselor Tuanku Muhriz (HCTM) Universiti Kebangsaan Malaysia, di sini.

Ce.mburu pada cara pemerg1an aImarhumah.

saya pasti ramai yang mencem.burui cara pemerg1an alma.rhumah sitisarahraissuddin pulang kehadrat IIahi. Banyak kebaikan beliau yang disembnyikan yang sudah terb0ngkar dan pasti ada lagi yang beliau berjaya si.mpan sehingga kita nampak begitu mulia cara beliau dipanggil puIang.

Antara amalan yang dik0ngsi, selain menjadi isteri solehah yang diredhai suami dan perbanyak bersedekah, ialah bngun pagi, subuh dan tldak tidur sehingga dhuha, dan amalkan bacaan surah Al- waqiah setiap hari.

Beliau sangat meyakini amalan ini, dan benarlah Allah sepertimana sngkaan hambaNya. Di dalam perkongsian live Shuib mengenai perk0ngsian perasaan selepas pemerg1an isteri tercinta, Siti Sarah Raisuddin, Shuib menyatakan setiap hari pagi dan malam pasangan suami isteri ini akan memasang surah al waqiah untuk didengari dan dibaca.

Shuib berpesan tldak apa sekiranya tldak pandai membacanya, pasang dan dengar setiap hari, insyaallah Iama-keIamaan akan pandai baca.

Dari Abu Hurairah radhiyallaahu ‘anhu, ia berkata bahawa Rasulullah ﷺ bersabda, Allah سبحانه وتعالى berfirman,

أَنَا عِنْدَ ظَنِّ عَبْدِى بِى

“Aku sesuai dengan persa.ngkaan hamba pada-Ku.” (Muttafaqun ‘alaih).

Alhamdulillah kita masih diberi peluang untuk bertau.bat dan berbuat amal. Jngan kita hanya ce.mburu, kita ikuti kebaikan2 yang disampaikan, amalkan, nlat untuk menghafal Al quran, dan panjangkan pada sesiapa sahaja yang kita mampu.

بَلِّغُوا عَنِّي وَلَوْ آيَةً

Maksudnya: Sampaikanlah kalian daripadaku walaupun sep0tong ayat.

Hadls riwayat Imam al-Bukhari (3461) dalam Sahih-nya.

Diharapkan perkongsian ini sedikit sebanyak memberi manfaat agar diri dapat berhijirah ke arah kebaikan ,yang penting kita pastikan apa yang kita sampaikan itu sahih, bkan bern1at untuk berbaIah, atau bern1at untuk r1ak. Sesungguhnya Allah mengetahui apa yang ada di dalam hati hamba- hambaNya.

 

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook 

Sumber : dianaamir via e akhbar.

Be the first to comment on "Surah Yang Menjadi Amalan Setiap Hari Shuib Dan Arwah Siti Sarah."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*