Selepas Zul Yahya Seru T1nggalkan Industri Hiburan, Diana Danielle Pula Ded4h Kehidupan Sebenar Anak Seni

Aktres Datin Diana Danielle tampil mempertahankan permohonan penggiat seni untuk kembali ‘sho00ting’ selepas terpaksa diberhent1kan disebabkan penul4ran wab4k Cov1id-19.

Menurut Diana, anak seni bukan sahaja di kalangan artis malah yang berada di belakang tabir juga turut tergolong dan kini mereka sedang menghadapi fasa yang kriti1kal.

 
 
 
 
 
Lihat siaran ini di Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Thank you Abg Nizam for this write up @nizamzakaria. Betul. Bukan semua dalam industri ni artis saja. Semua di belakang tabir juga anak seni. Minta fahami kenapa warga seni ni ada diantara kita yg Memang struggle sungguh. Bukan mahu menagih simpati atau meminta lebih dari yg sepatutnya, tapi saya juga kenal Ramai crew yg Memang freelancing atau jika fulltime dibawah satu production pun jika tak ada kerja tak ada bayaran. Bayaran contohnya rm10k tapi dipecahkan kepada 3 kali bayaran selama 3-4bulan, ada yg Gaji mereka pun hanya 3-4 ribu JUGA dipecahkan kepada 3 kali bayar, berapa sangat utk mereka nak survive Kalau lama tak kerja kan… dan jika lambat bayaran mereka tiada persatuan yg betul2 mampu menangkan hak mereka. We are stuggling just like you all are too, we are in this together pun, bukan hanya di Malaysia tapi satu dunia. Jika tak dapat nak sambung shooting, apakah cara utk pastikan mereka yg kerja dalam bidang ni tidak terus terumbang ambing dan langsung tiada pendapatan.. harap kita dapat cari solusinya bersama.

Siaran dikongsi oleh Diana Danielle (@dianadanielleb) pada

“Bukan semua dalam industri ni artis saja. Semua di belakang tabir juga anak seni. Minta fahami kenapa warga seni ni ada di antara kita yang memang struggle sungguh. 

“Bukan mahu men4gih simpati atau meminta lebih dari yang sepatutnya, tapi saya juga kenal ramai krew yang memang ‘freelancing’ atau jika ‘fulltime’ di bawah satu produksi pun jika tak ada kerja tak ada bayaran. 

“Bayaran contohnya rm10k tapi dipecahkan kepada 3 kali bayaran selama 3-4 bulan, ada yang gaji mereka pun hanya 3-4 ribu juga dipecahkan kepada 3 kali bayar, berapa sangat untuk mereka nak bertahan kalau lama tak kerja kan,” tulisnya di Instagram (IG).

Dalam pada itu, isteri kepada aktor Datuk Farid Kamil berharap agar dapat mencari jalan penyelesaian untuk membantu penggiat seni terus mencari pendapatan.

“Dan jika lambat bayaran mereka tiada persatuan yang betul-betul mampu menangkan hak mereka. We are stuggling just like you all are too, we are in this together pun, bukan hanya di Malaysia tapi satu dunia. 

“Jika tak dapat nak sambung sh00ting, apakah cara untuk pastikan mereka yang kerja dalam bidang ni tidak terus terumbang ambing dan langsung tiada pendapatan. Harap kita dapat cari solusinya bersama,” tulisnya lagi.

Terdahulu, Presiden Persatuan Filem Malaysia (FDAM), Dr. Ahmad Ibrahim memohon agar kerajaan meluluskan permohonan untuk penggiat seni kembali bekerja.

 
 
 
 
 
Lihat siaran ini di Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Falling into your ocean eyes

Siaran dikongsi oleh Diana Danielle (@dianadanielleb) pada

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

 

Sumber : GEMPAK

Be the first to comment on "Selepas Zul Yahya Seru T1nggalkan Industri Hiburan, Diana Danielle Pula Ded4h Kehidupan Sebenar Anak Seni"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*