“Sahabat artis, belajarlah dari Abam…” – Apa Saja Program Dakwah, Abam Sanggup Buat Walaupun Bayaran Tak Tinggi

Ramai insan yang mengenali Abam Bocey secara dekat berkongsi kisah kebaikannya ketika hayatnya. Abam, 32, atau nama sebenarnya Syed Umar Mokhtar Al-Juffrey telah dikebvmikan semalam di Tanah Perkvburan Islam Kampung Sungai Pusu, Gombak jam 7.20 malam.

Selepas selesai proses bed4h sias4t, jenazah Abam disolatkan dekat Masjid Gombak Utara oleh lebih 2,000 jemaah yang hadir terdiri daripada keluarga, sahabat handai, rakan artis serta peminat.

Sumber: Facebook
Sumber: Berita Harian

Arw4h disenangi dan disayangi

Ramai yang hadir memenuhi ruang masjid untuk melakukan solat jenaz4h menunjukkan betapa arw4h disenangi dan disayangi ramai.

Terpanggil untuk berkongsi dengan netizen, PU Rahmat yang mengenali arwah secara dekat telah mendedahkan kisah kebaikan arw4h ketika masih hidup.

Jemaah memenuhi setiap ruang masjid seumpama solat jumaat. Sampai luar masjid. Apa amalan Al Marhum Syed Umar?”

Sumber: Facebook

Maafkan sesiapa yang kvtuk gemvk…

Menurut PU Rahmat, arwvh sentiasa memaafkan semua orang yang kutvk saiz badannya serta tidak ambil hati. Arwah juga pernah berkata dia tidak marvh jika dia dikutvk tetapi hanya akan marvh jika ada yang mengutvk anaknya.

Kalau kutvk saya takpe tapi jangan kutvk anak saya.”

Sumber: Blog

Lawan body shvming dengan bergaya.

Antara kata-kata arwvh paling diingati adalah ‘gemvk is awesome’ dan pernah dipertik4i kerana orang ramai berkata gemuk itu tidak sihat dan berpeny4kit. Tapi sebenarnya dia tak bermaksud dan menggalakkan orang gemvk supaya kekal gemvk.

Niatnya adalah supaya orang gemvk ada keyakinan diri kerana selalunya akan menjadi m4ngsa bli dan dihna.

Selalu sangat orang gemvk di bvli dan di h1na . Kemudian sebelum dia meningg4l . Dia usahakan juga kuruskan diri sampai hilang berkilo-kilo. Sebab apa? Dia pesan juga pada kawan-kawan gemvk agar usaha kuruskan badan.”

Rajin pergi ke program dakwah

Antara sifat arw4h yang mungkin tidak diketahui ramai, arw4h memang tidak berkira dan rajin untuk menghadiri program dakwah. Seperti yang dikongsi Ustaz Ebit Lew semalam, PU Rahmat juga berkata Abam memang sukakan aktiviti berdakwah.

Pernah sekali, rakan PU Rahmat mahu menjemputnya namun tidak mempunyai bajet yang tinggi. Tetapi Abam tetap terima dan sanggup datang kerana suka program dakwah sebegitu.

Kawan aku ustaz Halim Hafiz jemput dia program warung halal. Dia usahakan juga datang walaupun bayaran tak tinggi.”

Sumber: Blog

PU Rahmat juga turut memuji Shahrol Shiro kerana sama seperti Abam yang tidak berkira untuk buat program dakwah dan turut mengajak selebriti lain mencontohi sikap mereka itu.

Ni dua pelawak Yang tak berkira kalau buat program dakwah. Kepada sahabat artis yang lain, jom kita belajar dengan Almarhum Abam. Kita ajak kebaikan.”

Kerja kuat demi mak

Abam pernah sebut, dia kuat kerja sebab nak bantu Mak dia. Dia bawak mak dia pergi Umrah dan bahagia kan orang sekeliling.”

Sumber: Gempak

Semoga kebaikan arw4h ketika hayatnya menjadi inspirasi dan dicontohi… Al Fatihah

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Sinar Viral Press

 

Sumber : LobakMerah

 

 

Be the first to comment on "“Sahabat artis, belajarlah dari Abam…” – Apa Saja Program Dakwah, Abam Sanggup Buat Walaupun Bayaran Tak Tinggi"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*