Saya Kerja Di Malaysia 7 hari Seminggu, 365 Hari Setahun, Dah 27 Tahun Tak Pernah Ambil Cuti S4kit Walau Sehari

Kali terakhir saya jumpa anak saya, yang bongsu baru 5 tahun, tiap2 bulan sebahagian besar gaji saya kirim balik B4ngladesh, kini anak saya dah berjaya, ada jadi hakim, doktor dan jurutera – Abu BakaršŸ˜±šŸ˜±

Artikel ini diolah & diterbitkan ke Siakap Keli dengan kebenaran dari sumber asal.

Seperti ramai tahu, negara kita memang di banjiri jutaan pekerja asing, ramai antara mereka datang ke Malaysia mencari rezeki yang halal untuk menanggung anak, isteri dan keluarga yang ada di kampung halaman.

Ramai yang tak tahu bagaimanakah kehidupan mereka di sini? Perkongsian daripada Human of Kuala Lumpur menceritakan kisah di sebalik seorang lelaki warga emas, meninggalkan B4ngladesh 27 tahun lalu untuk mencari rezeki.

Bukan semua daripada mereka berniat jah4t, dan bukan hak kita untuk menghakimi mereka kerana kita bukan Tuhan.

ā€œI left my homeland Bangladesh 27 years ago when my fifth child was just 6 months old. I havenā€™t returned since. I miss my family and they miss me too. But this is for them.

All of this is for their future.

I came to Malaysia because I heard there were plenty of jobs here. Even if it is just doing jobs that no one else wants to do, Iā€™ll do it. Iā€™ve been doing it 7 days a week, 365 days a year for the past 27 years. I havenā€™t once taken a day of s1ck leave or even an off day. And Iā€™m still going strong, inshaā€™Allah.

My needs here are simple. I send most of my earnings back to my family. I wake up, I bathe, I have my breakfast, I go to work, I come back, I talk to my family back home over the phone, I rest and itā€™s the same thing the next day, and the day after that. I have made some good friends here, too.

One of my daughters is now a judge, another is a doctor and my son is an engineer. Iā€™m thankful for what they have achieved.

This December I will be going home for good and finally see my family again. It will be the first time Iā€™ll see my two grandchildren too.

I can hardly wait.ā€

ā€“ Humans of Kuala Lumpur

Abu Bakar is a 70-year old cleaner who works at Klang Parade. He is the oldest among his crew.

Captured at Klang Parade as the crew celebrates their achievement for winning Klangā€™s Cleanest Public Toilet (Mall) award by Majlis Perbandaran Klang.

Photostory by Ariel Chew

Edited by Mushamir Mustafa

Saya meninggalkan kampung halaman saya Bangladesh 27 tahun yang lalu apabila anak kelima saya berusia 6 bulan, saya belum pulang sejak dulu, saya merindui keluarga saya dan mereka juga merindukan saya, tetapi ini adalah untuk mereka.

Semua ini adalah untuk masa depan mereka.

Saya datang ke Malaysia kerana saya mendengar terdapat banyak pekerjaan di sini. Walaupun melakukan kerja yang tidak ada yang ingin melakukannya, saya akan melakukannya.

Saya telah melakukannya 7 hari seminggu, 365 hari setahun selama 27 tahun yang lalu. Saya tidak pernah mengambil satu hari cuti s4kit walau sehari pun tidak. Dan saya masih kuat, insyaā€™Allah.

Keperluan saya di sini sangat mudah. Saya menghantar kebanyakan pendapatan saya kepada keluarga saya di sana.

Saya bangun, saya mandi, saya ambil sarapan pagi, saya pergi bekerja, saya pulang, saya bercakap dengan keluarga saya melalui telefon, saya berehat dan perkara yang sama berulang pada keesokan harinya, dan hari-hari mendatang. Saya telah membuat beberapa kawan baik di sini juga.

Seorang anak perempuan saya kini seorang hakim, seorang lagi adalah seorang doktor dan yang terakhir seorang jurutera. Saya bersyukur dengan apa yang telah mereka capai.

Disember ini saya akan pulang dan berjumpa mereka. Ia akan menjadi kali pertama saya melihat dua cucu saya.

Saya dah tak sabar.

Abu Bakar berusia 70 tahun, merupakan seorang tukang cuci di Klang Parade. Dia merupakan pekerja tertua di kalangan kru yang lain.

Gambar diambil di Klang Parade sebagai meraikan Klangā€™s Cleanest Public Toilet (Mall) yang di anugerahkan oleh Majlis Perbandaran Klang.

Photostory oleh Ariel Chew

Disunting oleh Mushamir Mustafa

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Sinar Viral Press

Sumber: Humans of Kuala Lumpur via Siakapkeli

Be the first to comment on "Saya Kerja Di Malaysia 7 hari Seminggu, 365 Hari Setahun, Dah 27 Tahun Tak Pernah Ambil Cuti S4kit Walau Sehari"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*