Dari Seorang Guru Jadi Raja Permaisuri Agong, Inilah Kisah Tuanku Siti Bainun Yang Ramai Tak Tahu

Permaisuri Raja kesayangan ramai ♥️

Artikel ini diolah & diterbitkan ke Siakap Keli dengan kebenaran dari sumber asal.

Ibarat hikayat lagenda, kisah luar biasa umpama seorang Cinderella yang dilamar oleh putera raja ternyata menjadi realiti. Siapa sangka dari seorang rakyat biasa, wanita hebat ini diangkat menjadi seorang pemaisuri. Peroleh kehidupan diimpikan setiap wanita, sudah pasti orangnya pun bukan calang-calang.

Cukup dikenali, bukan sahaja di negara berdaulat ini malah di luar negara namanya sentiasa disebut-sebut. Semua institusi pendidikan mahupun kesihatan dinamakan sempenanya, cukup bermakna dan betapa hebatnya entiti disebalik nama ini.

Tuanku Siti Bainun binti Mohd Ali dilahirkan pada 7 November 1932 di Pulau Pinang. Baginda merupakan Raja Permaisuri Agong ke 9 serta Raja Permaisuri Perak ke 34.
Tuanku Siti Bainun merupakan puteri kepada ayahanda dan ibunda yang bernama Mohd Ali bin Man dan Che Putih, serta mempunyai adik-beradik 7 orang. Raja Permaisuri Tuanku Bainun menerima pendidikan awal di Sekolah Perempuan St. George’s, Pulau Pinang dan baginda kemudiannya melanjutkan pelajaran di Maktab Perguruan Kirkby, Liverpool di Britain daripada tahun 1952 hingga tahun 1954.

Baginda mengambil keputusan untuk melanjutkan pelajarannya ke Maktab Perguruan Kirkby, Liverpool, England kerana ketika itu pada tahun 1952, kerajaan Persekutuan Tanah Melayu menghantar dan membiayai sekumpulan pelajar untuk berminat untuk menjadi pendidik.

Di England, mereka akan dilatih untuk menjadi seorang guru untuk berkhidmat untuk bangsa dan negara sekembalinya ke tan ah air nanti.
Ketika berada di Maktab Kirkby, Tuanku Bainun merupakan seorang pelajar yang cemerlang dan sangat aktif dalam kegiatan pelajar. Berada di negara orang membuatkan baginda lebih berdikari.

Sebagai seorang anak gadis yang aktif dalam bidang sukan, baginda merupakan salah seorang ahli kumpulan hoki Maktab Kirkby. Latar belakang keluarga yang berdisiplin membuatkan baginda disenangi oleh rakan-rakan yang berbilang bangsa yang turut sama menuntut di England.

Kisah kehidupan Tuanku Bainun berubah apabila baginda mengikuti rombongan maktab perguruan ke London.
Sewaktu ketibaan rombongan pelajar Kirkby di Lapangan Terbang Heathrow, London pada tahun 1952, mereka telah disambut oleh sekumpulan pelajar Tanah Melayu yang belajar di sana.

Salah seorang daripadanya ialah putera raja dari Negeri Perak iaitu Yang Amat Mulia Raja Azlan Shah Ibni Sultan Yussuf Izzuddin iaitu putera bongsu Sultan Perak yang ketika itu sedang belajar di Universiti Nottingham. Pertemuan baginda dengan Raja Azlan Shah membenihkan cinta pandang pertama yang akhirnya membibitkan rasa cinta di antara keduanya.

Baginda Tuanku Bainun mendirikan mahligai rumah tangga dengan Sultan Azlan Muhibbudin Shah ibni Almarhum Sultan Yusuff Izzudin Shah (ketika itu bergelar Raja Azlan) pada tahun 1955.
Sultan Azlan pada ketika itu merupakan seorang Majistret di Kuala Lumpur. Tuanku Bainun kemudiannya meneruskan kerjayanya sebagai guru, kembali mengajar di sekolahnya terdahulu. Tuanku Bainun dikurniakan lima cahaya mata yang comel dua orang Putera dan tiga orang Puteri.

Baginda Tuanku Bainun menjadi guru selama 22 tahun dan mengajar dengan penuh cemerlang dibeberapa sekolah di Kuala Lumpur, Seremban, Raub, Taiping dan Kuantan. Sebagai menghargai sumbangan baginda kepada masyarakat dan bidang pendidikan, Liverpool John Moores University telah memberi penghormatan dan dianugerahkan kepada Tuanku Bainun iaitu anugerah “A Fellow of Liverpool John Moores University”.

Pada tahun 1960 hingga 1962, baginda telah mengambil cuti rehat tanpa gaji. Dalam tempoh ini, baginda melahirkan 2 orang puteri iaitu Raja Eleena Binti Raja Azlan Shah pada 3 April 1960 dan puteri bongsu Raja Yong Sofia Binti Raja Azlan Shah dilahirkan pada 24 Jun 1961.

Pada tahun 1963, pasangan yang mempunyai 5 orang cahaya mata ini kembali ke Kuala Lumpur. Baginda kembali berkhidmat di Sekolah Seri Ampang, Jalan Ampang sehingga persaraannya.

Jawatan terakhir sepanjang menjadi pengajar ialah Penolong Kanan Sekolah Seri Ampang.
Baginda kemudiannya mengambil keputusan untuk bersara awal pada tahun 1979 setelah 22 tahun mengajar. Baginda berusia 47 tahun ketika itu dan merupakan isteri kepada Hakim Besar Malaya Tan Sri Raja Azlan Shah.

Dengan tentuan Allah, pada tahun 1984, Sultan Perak Sultan Idris Shah II telah mangkat. DYTM Raja Azlan Shah kemudiannya dilantik sebagai Sultan Perak ke 34 dan serentak dengan itu, Tuanku Bainun yang pada ketika itu bergelar Che Puan Besar Bainun dimashyurkan sebagai Duli Yang Maha Mulia Raja Permaisuri Perak Tuanku Bainun dan baginda ketika itu berusia 52 tahun.

Siapa sangka tuah seorang pendidik yang kemudiannya bergelar Raja Permaisuri. Kemudian pada tahun 1989, DYMM Paduka Seri Sultan Perak dipilih dan ditabalkan oleh Majlis Raja-Raja Melayu sebagai DYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong ke 9, dan DYMM Tuanku Bainun turut ditabalkan sebagai DYMM Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong ke 9.

Setelah tamat tempoh bersemayam lima tahun di Istana Negara, pada tahun 1993 baginda berdua kembali ke negeri Perak Darul Ridzuan. Baginda merupakan rakyat jelata yang pertama dilantik sebagai Raja Permaisuri Agong.

Baginda Tuanku Bainun duduk bersemayam di atas takhta negeri Perak sebagai Raja Permaisuri Perak sehinggalah kemangkatan Sultan Azlan Shah yang telah mencuri hatinya suatu ketika dahulu.

Sultan Azlan mangkat pada 28 Mei 2014 pada usia 86 tahun, setelah 59 tahun hidup bersama kekasih hatinya Tuanku Bainun.
Dewan Negara Negeri Perak telah mengurniakan gelaran Raja Permaisuri kepada Tuanku Siti Bainun binti Mohd Ali dengan bergelar Yang Maha Mulia Raja Permaisuri Tuanku Siti Bainun binti Mohd Ali oleh Sultan Perak ke 35, Sultan Nazrin Muizuddin Shah ibni Sultan Azlan Muhibbuddin Shah yang juga anakanda sulung baginda berikutan kemangkatan Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Almarhum Sultan Azlan Muhibbuddin Shah ibni Almarhum Sultan Yussuf Izzuddin Shah Al-Ghafarullahu-lah pada 28 Mei 2014.

Tuanku Bainun sangat gemar akan bunga dan telah mendapat penghormatan apabila tiga jenis bunga orkid dinamakan sempena baginda iaitu Orkid Chiritiera (Chtra) Permaisuri Bainun, Orkid Dendrobium (Den) Tuanku Bainun dan Orkid Renantanda (Rntda) Tuanku Bainun. Hospital besar Ipoh Perak juga ditukarkan namanya ke nama Hospital Raja Permaisuri Bainun.

Baginda juga merupakan penaung kepada beberapa organisasi dan persatuan amal di Perak, iaitu Persatuan Bola Keranjang Wanita Perak, Persatuan Badminton Wanita Perak, Pergerakan Pandu Puteri, Persatuan Hoki Wanita Perak dan PERKIM.

Sehingga kini baginda sangat mengambil berat mengenai rakyat. Semoga Allah merahmati serta mengurniakan kesihatan dan panjangkan umur baginda Tuanku Bainun.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Sinar Viral Press

Sumber : Orang Perak

Be the first to comment on "Dari Seorang Guru Jadi Raja Permaisuri Agong, Inilah Kisah Tuanku Siti Bainun Yang Ramai Tak Tahu"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*